reklama

Rozhovor: Mám v hlave 8 osobností. (Porucha DID)

O mnohopočetnej poruche osobnosti (DID = Dissociative identity disorder) som počula len z filmov a pokladala som to za sci-fi. Avšak čo túto poruchu sprevádza mi ozrejmil Dávid Šubík, ktorý ňou trpí. V hlave nosí 8 identít!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Popíš prosím v skratke svoju chorobu. Ako sa prejavuje?

Najjednoduchšie vysvetlenie bude asi to, že DID človek má vo svojom mozgu viac oddelení identít, ktoré môžu uvažovať sami za seba. Takýto človek náhle stráca kontrolu nad svojim vedomím a vedomie prevezme jedno z alternatívnych identít. Identity môžu mať rôzne pohlavia, vek, vzhľad, názory a pohľady. To všetko postihnutý človek vidí "vnútorným zrakom".

Ako vzniká DID? Ako vznikla u teba a ako si to zistil?

Mnohopočetná porucha osobnosti vzniká na základe traumy, pričom táto trauma MUSÍ byť z detstva. U človeka bez detskej traumy DID nikdy neprepukne. Najčastejšie ide o sexuálnu traumu, neúplnu rodinu, odchod blízkeho človeka a podobne. O svojich traumách nechcem bližšie hovoriť. Diagnóza mi bola stanovená po tom, čo som sa zveril svojej psychologičke po nevysvetliteľných výpadkoch pamäte a ďalších príznakoch ako halucinácie a bludy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prebieha u ľudí s DID nejaká liečba? Ako to funguje?

Liečba môže prebiehať dvoma spôsobmi, každému vyhovuje niečo iné. Prvým spôsobom je "integrácia". Jedná sa o spojenie všetkých identít späť do jednej. Je to dlhodobý proces a nutnosťou je psychoterapia. Druhým spôsobom je "behaviorálna terapia", kde sa pacient naučí rozpoznávať chovanie svojich identít, porozumieť im a so svojim ochorením sa naučí žiť.

Je reálne zamestnať sa, mať vzťah, založiť si rodinu s touto poruchou?

To záleží na vážnosti a povahách alternatívnych identít. Keďže v tomto systéme á každý právo na svoje názory, škola či práca hostiteľa (pôvodneho človeka, mňa Dávida) nemusí alter-egám vyhovovať. Celkovo je ťažké s touto poruchou zvládať akékoľvek sociálne situácie. Milostné vzťahy sú veľkou problematikou tiež, pretože je ťažké nájsť tak tolerantného človeka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Popíš ľuďom “svet v tvojej hlave”

Dôležité je povedať, že každý vnútorný svet je iný, závisí to od fantázie každého DID človeka. Môj priestor vyzerá ako izba v štýle Sherlocka Holmsa, pozdĺž stien sa nachádzajú police s knihami a tiež kreslá a pohovka. Najväčšou dominantou je krb. Treba dodať, že každé alter-ego má v tejto izbe svoje obvyklé miesto.

Ako často sa “preklikávajú” jednotlivé alter-egá? Čo to môže ovplyvniť? Vieš ich potlačiť aj ty sám?

Záleží na tom v akom sme stave. Trebárs pod vplyvom alkoholu sa alter-egá ťažko potlačujú. Pokiaľ sme však sami, nikto necíti potrebu "preklikávať" (prevziať kontrolu nad Dávidom). Pokiaľ som s niekym iným, kto o mojom probléme vie, alter-egá chápu, že sa nachádzajú v bezpečnom prostredí a môžu sa prejaviť. Ovplyvňujú ich triggery - spúšťače, ktoré má každý unikátne. Jednoduchý príklad: konverzácia v anglickom jazyku. Angličtina je najbližšia jednej z mojich identít a to Múze, preto má tendenciu preberať pri tejto príležitosti kontrolu. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako alter-egá vznikajú?

Akonáhle sa človek dostane do stavu, kedy nevie kadiaľ kam a situácia je emočne nezvládnuteľná, mozog si povie: "A počkať! Nebolo by lepšie, keby sme toto odštiepili a niekam schovali?" Týmto spôsobom vznikne alter-ego. Táto osobnosť sa vyrovnáva s traumou a hostiteľ (ja, Dávid) sa ním prakticky nemusí zapodievať, preto prakticky trpí menej. Je to základná obrana nášho mozgu (tzv. neuroatypický mozog).

Popíš prosím základné črty tvojich jednotlivých osobností

Sú to: Emanuel, Múza, Belphegor, Jade, Kyle, Viktor, Nathaniel, Elvaor a ja. Z toho Belphegor, Kyle a Nathaniel vznili ako prví, pretože zásadne pochádzajú z rovnakej traumy. Bel je niečo ako démonicka entita, zastupuje tie negatívnejšie stránky našej osobnosti ako napríklad lakomosť, závisť, hnev... Kyle zastupuje naše vnútorné dieťa, najmilšia a najčistejšia existencia. Nathaniel a Emanuel sú homosexuálni chlapci v podobnom veku- 23 a 25, Nathaniel je tiež živý z negatívnych emócií, Emanuel je moja veľmi spoločenská stránka. Múza je našou inšpiráciou v umení, Jade je 30 ročný muž ktorý sa živí ako patológ. Viktor je upíria identita, Elvaor je verným ochrancom Kyla - zodpovedná strana. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stalo sa ti niekedy na verejnosti že si sa “preklikol” a ľudia boli šokovaní?

Keďže sa obvykle stýkam len s ľuďmi, ktorí o mojej poruche vedia, nie je problém pred nimi "popustiť uzdu". Ale akonáhle som sám na verejnom mieste, dostavuje sa panika a stres, niečo ako: "čo keď to na mne niekto spozná? čo si pomyslia?". Viem, že napríklad s Belphegorom malo pár ľudí problém, pretože niekedy bol silne negatívny, ale táto doba našťastie pominula. 

Čo považuješ za najväčšiu nevýhodu a hendikep svojho ochorenia?

Problém vo vzťahoch. Keďže sme disociovaní, čiže svojim spôsobom "oslobodení" od emócií, väčšinou hostiteľ nedokáže cítiť hlboké emócie, ktoré sú vo vzťahu potrebné. Aj keď sa snaží ako môže, nedokáže nezištne milovať. Naopak, alter-egá, ktoré sú silne emočne nabité, sa zamilujú veľmi jednoducho, čo samozrejme tiež nie je prospešné. Tak či onak, nemôžeme mať dlhodobý monogamný vzťah, kde by všetky identity boli spokojné. 

Ako prebiehajú tvoje terapie?

Zatiaľ chodím v Prahe len s psychiatrovi, psychoterapia ma len čaká. Liečbu mám nastavenú, čiže lieky sa pre mňa nemenia, len ich pravidelne beriem a hovoríme veľa o pocitoch. Tiež dosť často kreslíme a maľujeme, aby sme dopodrobna dokázali popísať čo cítime, vidíme, ako vnímame. Aktuálne navštevujem prof. Chromého. 

Čo ťa viedlo k tomu, aby si verejne hovoril o DID prostredníctvom tvojho YouTube kanálu? / link pod článkom /

Zvedavosť, ako prvá to bola zvedavosť. Chcel som zistiť, či sú vôkol mňa ľudia podobní ako som ja. Neskôr sa to pretvorilo na túžbu pomáhať, keďže som zistil že áno, sú tu ľudia ako ja, len sa o tom boja hovoriť. A tak som si povedal: Kto o tom bude hovoriť, ak nie ja? A tak sa to stalo mojim poslaním. 

Čo by si odkázal ľuďom, ktorí pochybujú o existencií DID a neveria, že takáto porucha reálne existuje?

Len preto, že ste sa s podobným problémom nikdy nestretli, neznamená to, že neexistuje. Takto podobne sa zmýšľalo aj o schizofrénií. Tomu kto neverí, je zbytočné niečo dokazovať. Mozog je veľmi zložitý koncept, ktorý žiadny odborník dopodrobna nepreskúmal, takže zostáva otázkou, čoho všetkého je schopný. Som tu pre ľudí, ktorí majú otvorenú myseľ a pre tých, ktorým moje doterajšie znalosti a skúsenosti dokážu pomôcť. 

Dávidovi ďakujem, prajem mu veľa síl a úspechov.

Link na Dávidov YouTube kanál (kde sa dozvieš a uvidíš omnoho viac): https://www.youtube.com/channel/UCv1UEJWedR6-X9jRDJ01XwQ

Pozn. aut.: Rozhovor bol preložený z českého jazyka. 

Viktória Holejová

Viktória Holejová

Viktória Holejová

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  19x

Tvoje miesto je tu, v slovenskom národe - tu musíš zostať a pri obhajovaní pravdy nesmieš ustúpiť. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu